3 december 2010

What's up with listor?

Sätt din Spotify-lista på shuffle, skriv ner de första tio första låtarna, med några ord om varje.


Bright Eyes - First day of my life
Kanske den finaste låten på min toppenlista. Rösten, tonerna, texten. Perfektion vad det gäller indiemusik.

Robyn - Hang with me
För mig blir allt som Robyn tar i till guld, precis som den här låten. "I know what's on your mind, there will be time for that too if you hang with me." Inte trodde jag väl att min Robyn-crush sen barnsben skulle finnas kvar fram till idag? Fint.

Death Cab for Cutie -
I will follow you into the dark
Perfektion, precis som First day of my life. Jag blir lika tagen varje gång jag hör den här. När jag är ledsen får den mig alltid att gråta. Death Cab får mig rent allmänt att tänka på första säsongen av O.C där jag hörde dem första gången.

Simon & Garfunkel - Flowers never bend with the rainfall
Jättefin låttitel. Världens finaste röster och stämmor. "So I'll continue to continue to pretend my life will never end and flowers never bend with the rainfall." Hur fint?

Melissa Horn - Kvar i nåt jag lämnat
Det här är min bada-i-badkar-låt. Den gör mig lugn, eftertänksam och klok. Dessutom sjunger Melissa Horn alltid som en gud.

Kate Nash - Foundations
Mmm, fuck-you-in-the-face-låten. "It gives me thrills to wind you up." Om jag fick byta kropp/själ med någon skulle jag vilja byta med Kate Nash och sen sjunga den här låten inför 100 000 personer.

Håkan Hellström - Jag har varit i alla städer
En låt som jag tycker symboliserar allt som har med Håkan att göra.

Okkervil River - Lost coastlines
Jag tänker på Sandra, som hette lostcoastlines på Bilddagboken (visst var det Bilddagboken?) och på Maria som har introducerat mig och Okkervil River för varandra.

The Magnetic Fields - The luckiest guy on the lower east side

Åh! Bergsjön, spårvagnar, Långedragspaviljongen, Rebecca, Sandra, Amanda, pannkakor, tanten på balkongen, Karlavagnen.



Mmm, lyssna på min toppenlista (klicka)!

2 kommentarer: